Keman Eğitimindeki Teknikler

  • Doğru bir keman tutuşta omuz kaldırılmaz, kasılmaz; boyun kasları fazla gerilmez, sertleşmez.Öğrenci kemanı tutarken başını sağa-sola oynatmamalı, başına göre ayarlamalıdır. Bunun için kemanın altına konan omuzluk ya da yastık, öğrencinin boyun yapısına çok uygun olmalıdır. Bunlar rahat tutuş ve duruş ile ilgili yapılması gerekenlerden sadece bazılarıdır. Bunların uygulamalı olarak bir öğretmen gözetiminde yapılması çok gereklidir. Kendi kendine keman öğrenmek bu yüzden pek mümkün değildir. Çünkü çalgıyı çalma esnasında öğrenci kendi yanlışlarını pek fark edemez. Yanlış bir duruş ve tutuş da vücudu yorar, bazı kasılmalara ve rahatsızlıklara sebebiyet verir.Entonasyon (Ses Temizliği):

Yaylı çalgı çalan öğrencilerde başlangıçta sıklıkla karşılaşılan sorunlardan biri, entonasyondur. Çalıcının keman çalmak için gerekli fiziki yapıya ve yeteneğe sahip olmasına karşın sesleri doğru çalmama olasılığı vardır. Örneğin kemanda dört tel olmasına karşın yarım aralıklardan oluşan 53 farklı ses çalma olanağı vardır. Öğrencilerin keman çalarken tutuşlarını bozdukları taktirde, seslerin çoğunun bozulacağı kesindir. Örneğin birinci parmak yarım ses pesleştirildiğinde (kalınlaştırıldığında), diğer parmaklar da çalarken, hafifçe doğal olmayan bir pozisyon oluşacağından seslerin hepsi pesleşir. Bunun için hangi pozisyonda isek, onu korumak, yani sol elimizin tutuşunu bozmamamız gerekmektedir. Bütün bunlar entonasyonu sağlayacak öğelerdir. Ses temizliğinin sağlanması, parmaklarımızın durumunu görsel olarak inceleyerek de yapılabilir. Öğrenci, kemanı yavaş tempoda çalarak ve tuşeye bakarak notanın yerini belirleyip öğrenebilir.

  • Çift Ses Çalışmaları
  • Akor çalışmaları
  • Flageolet (Flajöle) Tekniği
  • Glissando (Glisendo)
  • VibratoKeman Kursu İzmir – Erturgut Sanat Merkezi